top of page
rolverdeling Grietje en de Derde Deur

Rolbeschrijving Margrietje

Type rol:

Margrietje is samen met Grietje de heldin van dit verhaal. Haar rol is dus groot.

 

  • 1 spel-scène met ouders overgaand in spel&zang-scène met ouders en Het Ensemble

  • 1x spel-scène met Grietje en De Fladderende Vlogger overgaand in spel&zang-scène met De Fladderende Vlogger, Grietje en Het Ensemble

  • 1x spel-scène met Grietje en Hans de Zelfde en de AVATAR-robots

  • 1x spel-scène met Grietje, Het Publiek, Steef Katan en De Onzichtbare Hulp

  • 1x spel-scène met Grietje, De Fladderende Vlogger, Hans Horloge, Frank en Daniël

  • 1x spel-scène met Grietje, De Fladderende Vlogger, Handige Hansies (1, 2, 3 en 4) en Hans Horloge

  • 1x spel-scène met Grietje, Hans Horloge, De Fladderende Vlogger en De “6” heksen

  • 1x spel&zang-scène met Grietje, Fladderende Vlogger, Volger 1 en 2, moeder Thalia en vader Bas

  • 1x spel&zang-scène met alle spelers

  • 1x slotlied met alle spelers

Wat je moet weten over deze persoon:

Margrietje zit in groep 8 van de lagere school. Ze opent het verhaal op haar slaapkamer. De plek waar zij heel graag zit, speelt en zo blijkt later… schrijft! Ze houdt ontzettend veel van muziek luisteren en dan vooral ook musicals en luisterverhalen. Ze heeft een beste vriendin op school, maar thuis is ze graag op haar kamer. Als haar ouders haar voor de zoveelste keer komen vertellen waar zij allemaal aan moet denken, zoals bv haar spreekbeurt, haar keuze voor de middelbare school, en het feit dat haar ouders vinden dat ze toch echt meer van haar kamertje af moet komen anders krijgt ze nooit vrienden, maakt dat ze nog harder de muziek aanzet en het liefst wegdroomt in haar eigen sprookjesverhaal.

 

“Kon ik maar klein blijven”, zegt Margrietje.

 

Margrietje komt door de liedjes die ze luistert op een idee. Wat als ik nu mijn eigen verhaal schijf! Mijn eigen sprookje! Al dat gedoe dat ik maar volwassen moet worden. In mijn eigen verhaal kan ik gewoon Mar-Grietje blijven. En ze begint te schrijven…

 

Vanaf dat moment verschijnt Grietje op het toneel en ontwikkelt zich een verhaal waarin Grietje (en dus Margrietje!) van alles leert over zichzelf doordat zij verschillende Hansen of wezens of heksen ontmoet. En daar waar het verhaal lijkt vast te lopen, is daar altijd De Fladderende Vlogger die te hulp schiet.

 

Thema’s die in “Grietje in de 21 e eeuw spelen”:

  • Word actief, probeer uit en ervaar, zo kan je het beste keuzes maken

  • Wees dapper, doe het op jouw manier

  • Wees je eigenste beste allerliefste vriend

 

Kleding:

Margrietje is een meisje van deze tijd en draagt een beetje alternatieve kleding. En wat voor aparts doet ze met haar haar? Verzin dit zelf!

Rolbeschrijving Grietje

Type rol:

Grietje is samen met Margrietje de heldin van dit verhaal. Haar rol is dus groot.

 

  • 1x spel-scène met Margrietje en De Fladderende Vlogger overgaand in spel&zang-scène met De Fladderende Vlogger, Margrietje en Het Ensemble

  • 1x spel-scène met Margrietje en Hans de Zelfde en de AVATAR-robots

  • 1x spel-scène met Margrietje, Het Publiek, Steef Katan en De Onzichtbare Hulp

  • 1x spel-scène met Margrietje, De Fladderende Vlogger, Hans Horloge, Frank en Daniël

  • 1x spel&zang-scène met Margrietje, De Fladderende Vlogger, Handige Hansies (1, 2, 3 en 4) en Hans Horloge

  • 1x spel-scène met Margrietje, Hans Horloge, De Fladderende Vlogger en De “6” heksen

  • 1x spel&zang-scène met Margrietje, Fladderende Vlogger, Volger 1 en 2, moeder Thalia, vader Bas

  • 1x spel&zang-scène met alle spelers

  • 1x slotlied met alle spelers

 

Wat je moet weten over deze persoon:

Zodra Margrietje begint te schrijven, verschijnt Grietje op het toneel en ontwikkelt zich een verhaal waarin Grietje (en dus Margrietje!) van alles leert over zichzelf doordat zij verschillende Hansen of wezens of heksen ontmoet. Zij is stoer, durft op avontuur te gaan (!) en stapt door alle 3 de deuren. En daar waar het verhaal lijkt vast te lopen, is daar altijd De Fladderende Vlogger die te hulp schiet.

 

Kleding:

Grietje is het meisje uit het sprookje. Ze is uit vervlogen tijd in dit verhaal terechtgekomen. Ze heeft een beetje Duitse kleding van vroeger aan. Rok met schort, blouse en vestje. Hele stoere stappers en haren in de vlecht? Hoe ziet Grietje eruit? Deze uitdagingen kunnen jullie vast wel aan!

Rolbeschrijving vader Bas en moeder Thalia

Type rol:

Vader bas en moeder Thalia zijn de ouders van Margrietje en openen dan ook samen met Margrietje het stuk! Ze introduceren eigenlijk alle belangrijke onderwerpen waar de musical overgaat. Ze moeten echt gaan knallen bij de start, dus heel belangrijke rollen!

 

  • 1 spel-scène met Margrietje overgaand in spel&zang-scène met Margrietje en het Ensemble

  • 1x spel&zang-scène met alle spelers

  • 1x slotlied met alle spelers

 

Wat je moet weten over deze personen:

Vader Bas en moeder Thalia hebben elkaar ontmoet tijdens een Rome reis: ze zijn allebei Italia-fans. Ze rijden graag in hun autootje door Toscane, maar houden van culturele uitstapjes, zoals een bezoek aan het amfitheater of op oude opgravingen. Ze zijn gelukkig getrouwd en hebben 1 kind, Margrietje. Zij is hun alles, doen hun uiterste best voor haar geluk en geven iets te vaak advies aan Margrietje. Ook al vind Margrietje dat advies “gezeur”, ze houdt zielsveel van hen en doet graag spelletjes samen!

 

Kleding:

Vader Bas is een leuke vent, kleed hem dan ook zo! En Moeder Thalia is wat netter, maar evengoed van deze tijd! Laat je fantasie maar gaan, zorg alleen wel dat het een stel is wat bij elkaar past 😉

 

Rolbeschrijving Ensemble

Type “rol”:

Het Enesmble heeft een ondersteunende rol en bestaat uit 6 personen: André, Musa, Ali, Maryana, Muriël en Iza. Zij zorgen er samen voor dat liedjes stevig en lekker vol klinken! Ze ondersteunen meteen in de eerste scène het lied “Als het maar blijft zoals het is” en zorgen er ook samen voor dat andere liedjes goed worden neergezet, zoals bv bij het lied “Neem de juiste deur” van de Fladderende Vlogger. Als je van fijn samenzingen houdt, kies je voor het Ensemble. Waarschijnlijk speel je dan ook de rol van “Het Publiek” van Steef Katan. Lees daar vooral verder, ook over je kleding!

• 1 spel-scène met Margrietje overgaand in spel&zang-scène met Margrietje en het Ensemble

• 1x spel&zang-scène met alle spelers

• 1x slotlied met alle spelers

 

Extra mogelijk:

Afhankelijk van het aantal leerlingen, kan je ervoor kiezen het Ensemble óók de rol van de “AVATAR-robots” te laten vervullen.

Rolbeschrijving De Fladderende Vlogger + eventuele volgers

Type rol:

De Fladderende Vlogger komt in 7 scènes op het toneel. Haar rol is dus groot en ze is héél opvallend. Zij is vrolijk en altijd cruciaal voor het verdere verloop van een verhaal. Zij is degene die de toekomst al een beetje kent en een verhaal ook een positieve wending kan geven. Zij is degene die Grietje als eerste ontmoet en wijst haar dan ook de weg.

 

  • 1x spel-scène met Margrietje en Grietje overgaand in spel&zang-scène met Grietje, Margrietje en Het Ensemble

  • 1x spel-scène met Margrietje, Grietje, Hans Horloge, Frank en Daniël

  • 1x spel&zang-scène met Margrietje, Grietje, de Handige Hansies (1, 2, 3 en 4) en Hans Horloge

  • 1x spel&zang-scène met Margrietje, Grietje, Volger 1 en 2, moeder Thalia en vader Bas

  • 1x spel&zang-scène met alle spelers

  • 1x slotlied met alle spelers

 

Wat je moet weten over deze persoon:

De Fladderende Vlogger is een krachtige, opgewekte en flamboyante dame. Ze heeft een stevige tred en heeft besloten met haar tijd mee te gaan. Zij was eerst De Blauwe Fee (uit Pinokkio in de 21e eeuw), maar heeft besloten De Fladderende Vlogger te worden.

 

                          Ze zegt: “Als ik nu niet zichtbaar blijf, zullen ze me straks vergeten zijn!”

 

Haar toverstaf is een selfiestick geworden. Ze kan natuurlijk nog steeds toveren en wensen in vervulling laten gaan. Ze kent de toekomst en heeft altijd goede raad. Zij kan verrassende wendingen geven aan een verhaal.

 

                          Ze zegt dan ook: “Als er iets magisch te gebeuren staat of als iemand goede raad wil horen,

                                                                              kom ik voor in het verhaal!”

 

 

Extra:

Zij kan omringd worden door volgers (zoveel als je zelf wil). Mochten jullie dit willen, dan zit hier je kans om zelf rollen (groter) te maken, eigen teksten te schrijven, het verhaal uit te breiden! Op dit moment zijn de rollen nog heel klein en hebben ze een intro in scène 8. Je kan besluiten deze rollen weg te laten of juist groter maken in scène 9. Zo schrijf je zelf mee aan de musical!

 

Kleding:

De Fladderende Vlogger draagt een opvallende glamour jurk met doorzichtige stof eraan. Misschien heeft ze wel een cape (als ware het vleugels). Ze is nu gewoon hip. Ze heeft een selfiestick in haar hand en camera’s om haar nek. En ergens nog iets blauws waaraan je herkent dat ze vroeger De Blauwe Fee was.

 

Als jullie besluiten volgers in het verhaal te laten verschijnen, verzin dan zelf helemaal hoe zij eruit zien!

Rolbeschrijving Hans de Zelfde en de AVATAR-robots

Type rol:

Hans de Zelfde verschijnt in scène 3 op het toneel. Hij is de eerste Hans die Grietje tegenkomt. Hij kent natuurlijk het sprookje van Hans en Grietje en moet hierom lachen. Grietje snapt niet waar Hans het over heeft en moet juist lachen om het feit dat Hans “de Zelfde” heet. Hans is net in zijn uitvindings-vibe, maar komt er nog niet uit hoe hij zijn VR-bril beter kan verkopen. Grietje zegt, dat Hans het toch echt heel ANDERS moet aanpakken…

 

We gaan in scène 3 “Augmented tot the Max” beleven. Samen komen ze erachter dat je de beste keuzes kan maken als je actief wordt, dingen uitprobeert en gaat ervaart.

 

Grietje zegt dan ook: “Word actief in je eigen virtuele wereld”

 

  • 1x spel-scène met Margrietje en Grietje

  • 1x spel&zang-scène met alle spelers

  • 1x slotlied met alle spelers

 

Wat je moet weten over Hans de Zelfde en de AVATAR-robots:

Hans de Zelfde is een echte uitvinder. Hij doet deze uitvindingen vooral in een relaxte modus. Het is dan ook een relaxte gast. Hij heeft al van alles uitgevonden. Zo ook zijn “AVATAR-robots” die altijd bij hem in de buurt zijn. Hans heeft een nieuwe uitvinding gedaan, De VR-bril. Maar het verkoopt nog niet zo goed. Wat moet hij doen om toch goed in de markt zijn mannetje te staan. Hoe kan hij het beste knopen doorhakken. Dan komt Grietje binnen…

 

Kleding:

Hans de Zelfde is een relax-dude, een beetje een hippie. Hij bekijkt de wereld een beetje door een roze bril. Hij zit dan ook op een relax-stoel. De AVATAR-robots kunnen met aluminium folie zichzelf “robotiseren” en hun gezicht als een AVATAR schminken en doe vooral wat jullie zelf erbij verzinnen. Een aantal kunnen bv ook een stoere skibril ophebben. Hans loopt natuurlijk rond met een VR-bril!

 

Rolbeschrijving Steef Katan, "Het Publiek" en De Onzichtbare hulp

Steef Katan verschijnt in scène 4 op het toneel, we belanden op zijn oefenzolder. Hij loopt met veel te grote schoenen aan. Hij treedt in de voetsporen van zijn vader. Hans Katan de goochelaar is zijn vader. Steef heeft van zijn vader leren goochelen en kijkt enorm tegen hem op. Zijn vader is enorm creatief en heeft overal een oplossing voor. Steef goochelt nu op zijn eigen manier, met hele simpele grapjes, zoiets als wanneer je in de supermarkt bij de ingangspoortjes staat en goochelt met je handen en de poortjes dan als vanzelf opengaan. Een truc die iedereen kan en de grap er dus heel dik erbovenop ligt.

 

  • 1x spel-scène met Margrietje en Grietje

  • 1x spel&zang-scène met alle spelers

  • 1x slotlied met alle spelers

 

Wat je moet weten over Steef:

Steef is de zoon van de beroemde Hans Katan. Hij kijkt enorm op tegen zijn vader, die nog steeds gevraagd wordt door het grote publiek. Zijn vader heeft Steef altijd gemotiveerd om in zijn voetsporen te treden. Maar passen deze schoenen (deze uitdagingen) hem wel? Steef vindt het enorm spannend om te goochelen voor publiek. Hij is bang dat ze hem uitlachen. Hij vraagt zich voortdurend af: “Kan ik het wel? Ben ik leuk genoeg?” Hij is bang dat hij niet gewaardeerd wordt in de manier waarop hij nu zijn goocheltrucs doet. Hij is bang dat mensen hem toch niet zo grappig vinden.

 

Grietje overtuigt hem dat hij het kan: “Al gaat het mis, ga altijd door! Geloof in jezelf en het komt goed.”

 

Wat je moet weten over “De Onzichtbare Hulp”:

Je kan hier zelf kiezen of de hulp wel of niet zichtbaar is. Afhankelijk van de trucs die je besluit te gaan doen. De Onzichtbare Hulp rent zoiezo snel over het toneel om de grappige simpele trucs in goede banen te leiden.

 

Wat je moet weten over “Het Publiek”:

Steef oefent zijn trucs voor zijn “publiek”, hij nodigt vaak fans uit bij hem thuis op zijn zolderkamer om zijn trucs te testen. Dat vindt het publiek erg leuk en stoer. Ze zijn echte fans en vinden zijn trucs helemaal te gek! Ze hebben niet eens door dat Steef zelf zo onzeker is over zijn trucs. Dit publeik bestaat uit 6 personen: André, Musa, Ali, Maryana, Muriël en Iza. Het publiek neemt waarschijnlijk ook de “ENSEMBLE -stukken” voor haar rekening.

 

Kleding:

  • Steef heeft goochelaarskleding aan, misschien zelfs een zwarte hoge hoed? En natuurlijk veel te grote schoenen.

 

  • De Onzichtbare Hulp moet een beetje aansluiten bij wat Steef aanheeft en niet zo opvallend, dus stem dit goed af.

 

  • Het Publiek mag gewoon van alles en nog wat aanhebben, ze zijn per slot gewoon zichzelf. Je kan wel kijken of er bijvoorbeeld twee personen echt bij elkaar horen, als stelletje of zusjes of vader en zoon.

 

 

Rolbeschrijving Hans Horloge, Daniël en Frank (de Las Vegas-vrienden van Hans Horloge)

Type rol:

Hans Horloge komt net terug uit Las Vegas met twee zogeheten vrienden Daniël en Frank. Ze zijn er eigenlijk op uit om de geweldige nieuwe truc van Hans te ontfutselen. De Las Vegas-vrienden dagen Hans uit deze nieuwe truc te laten zien. Zo gezegd, zo gedaan…

Wanneer Grietje op zoek is naar de 3e deur en denkt deze gevonden te hebben, wordt ze ineens ge-tele-porteerd door deze… ware tijdmachine!

 

Met de ontmoeting met Hans Horloge begint Grietjes zoektocht naar wat echte vriendschap is…

 

  • 1x spel-scène met Margrietje, Grietje, De Fladderende Vlogger (Hans Horloge, Frank en Daniël)

  • 1x spel&zang-scène met Margrietje, Grietje, De Fladderende Vlogger, de Handige Hansies (1, 2, 3 en 4)

  • 1x spel-scène met Margrietje, Grietje, De Fladderende Vlogger en De “6” heksen

  • 1x spel&zang-scène met alle spelers

  • 1x slotlied met alle spelers

 

Wat je moet weten over Hans Horloge:

Hans Horloge denkt GELIEFD te zijn door het applaus dat hij ontvangt in de showwereld. Hans doet altijd inspiratie op in Las Vegas. Hij is helemaal enthousiast teruggekomen van een Las-Vegas-reis en heeft thuis direct zijn nieuwe truc in elkaar gezet: een ware tijdmachine in de vorm van een soort deur! Als Hans

net zijn tijdmachine-truc laat zien aan zijn Las Vegas-vrienden, verschijnt Grietje. Hoe kan dat?

 

Wat je moet weten over Daniël en Frank:

Daniël en Frank doen alsof ze heel behulpzaam zijn en “goede vrienden” van Hans Horloge. Zij proberen zo goed mogelijk de illusionisten-dans met Hans mee te doen. Ze gaan er helemaal voor om maar die waanzinnige truc te ontfutselen, dus ze zijn de perfecte vrienden van Hans Horloge!

 

Kleding:

Hans Horloge heeft showmaster kleding van ster-allure aan, zwart-wit (bv een witter stoere blouse met een strakke zwarte broek). Zijn haren in de gel. Hij heeft ook allerlei sliertjes (van crêpe-papier) op zijn jas zitten. Deze dansen goed in de wind van de ventilatoren tijdens de illusionisten-dans. Daniël en Frank hebben blingbling (glitter en glamour) Las Vegas-kleren aan; ook met sliertjes.

 

 

Rolbeschrijving De "6" Heksen, met in de hoofdrol WIZELLE de WIJZE

Type rol:

De “6” heksen zijn: Cremilla, Laximus, Grozny, Walzor en Wizelle (de Wijze). Samen spelen zij een hilarische rol. Ze noemen zich de 6 heksen, maar zijn eigenlijk met zijn vijven. Ze kunnen niet tellen. Ze dansen en zingen rond een ketel, zoals heksen natuurlijk doen. Deze heksen blijken overigens niet zo gemeen te zijn.

 

De “6” heksen schitteren in scène 7, waarbij de rol van de heks WIZELLE de WIJZE cruciaal is in dit stuk. Zij bevestigt Grietje gewoon zichzelf te zijn.

 

Wanneer Grietje zegt: “Ik wil gewoon Maar Grietje zijn!”, zegt WIZELLE de WIJZE:

 

“Juist! Wij zijn wie wij zijn!  Net als dat wij gewoon de zes heksen zijn, ben jij gewoon Maar Grietje.”

 

En daagt WIZELLE de WIJZE Grietje uit om uit te vinden wie eigenlijk haar allergrootste vriendin is…

 

“Je bent je eigen beste vriend, dan is groot zijn fijn.”

 

Met deze wijze les, kan Grietje de hele wereld aan. Tijd om naar huis toe te gaan, de laatste deur!

 

De “6” heksen geven hun laatste tip: “Volg de steentjes! Ga op weg naar wat thuis voelt!”

 

  • 1x spel-scène met Margrietje, Grietje, Hans Horloge en De Fladderende Vlogger

  • 1x spel&zang-scène met alle spelers

  • 1x slotlied met alle spelers

 

Wat je moet weten over De “6” Heksen:

De “6” heksen wonen hun hele leven lang al in een huisje in het magische bos. Hier wonen ze met zijn allen (met zijn vijven… ze kunnen niet tellen). Ze houden ervan rond hun ketel te dansen en zingen een lied dat je zo mee kan zingen!

Wat je moet weten over WIZELLE de WIJZE:

WIZELLE is de oudste heks van het stel. Ze heeft vele bijzondere reizen gemaakt en is hier altijd wijzer van teruggekomen. Ze weet je te raken met haar woorden. Ze is rustig en kijkt wijs.

 

Kleding:

De heksen dragen lange rokken, hebben soms een cape of een stok, soms een puntmuts en soms een grote neus of kin 😉. Wat voor kleur schminken jullie je gezicht? Zwarte lippenstift, of zwarte nagellak: altijd goed. WIZELLE de WIJZE springt eruit, zij heeft geen muts op, wel mooie zwarte kleding, met een opvallende grote ketting.

Rolbeschrijving Handige Hansies

Type rol:

Grietje wordt door Hans Horloge in de tijdmachine per ongeluk in de verkeerde tijd ge-katapult. Zij komt uit op een plek in het Franse bos in 1773. En daar komt ze allerlei vreemde wezentjes tegen: de Handige Hansies (1, 2, 3 en 4). Je kunt ze alles vragen. Ze zullen je hun beste antwoord geven.

 

Zij hebben ook een vraag voor Grietje: “Waar is Hans?” Tot aan het vervelende toe! Gelukkig komt De Fladderende Vlogger te hulp. Zij stuurt de Handige Hansies weg, omdat ‘t niet zo handig is wat zij nu doen!

 

  • 1x spel-scène met Margrietje, Grietje, De Fladderende Vlogger en Hans Horloge

  • 1x spel&zang-scène met alle spelers

  • 1x slotlied met alle spelers

 

Wat je moet weten over De Handige Hansies:

De Handige Hansies leven in een magisch bos in Frankrijk. Hier wonen ook heksen en tovenaars. De Handige Hansies zijn buitenaardse wezens die ooit in dit bos terecht zijn gekomen en nooit meer weggegaan. Ze leren veel van alle figuren in het bos. Ze kunnen inmiddels al heel wat antwoorden geven. Maar ze blijven leren door “vragen” te stellen. En geven ook graag hun “antwoorden”.

 

Kleding:

Natuurlijk lijken de Handige Hansies allemaal een beetje op elkaar. Overleg met elkaar: wat is jullie look? Wat heel goed kan, is bv allemaal een blauwe over-all aan en dan handige klusriem met klusmateriaal eraan. En wat dachten jullie van een lasbril? Of jullie kleden je als “FORMULE 1 Pitstop” klussers.

Margrietje
Grietje
Fl. Vlogger
Thalia
Ensemble
AVATAR
Volgers
Steef K
het Publiek
H de Zelfde
Onzichtbre Hulp
Daniel en Frank
H. Horloge
de 6 Heksen
Handige Hansies
Anchor 1
Anchor 1
Anchor 1
Wizelle
bottom of page